Categories

A sample text widget

Etiam pulvinar consectetur dolor sed malesuada. Ut convallis euismod dolor nec pretium. Nunc ut tristique massa.

Nam sodales mi vitae dolor ullamcorper et vulputate enim accumsan. Morbi orci magna, tincidunt vitae molestie nec, molestie at mi. Nulla nulla lorem, suscipit in posuere in, interdum non magna.

VALOAREA

Valoarea este o masura care dimensioneaza si ierarhizeaza subiectiv, intensitatea acceptarii sau respingerii starilor perceptuale, senzuale, active, intelective sau afective. Prin valoarea ne exprimam preferential, ne definim individualitatea optionala, precizam coordonatele existentiale in care vrem sa fim si facem eforturi sa fim, sau in care refuzam sa fim.
Metoda valorizanta si valoarea formeaza nucleul subiectivitatii, sunt focarul de emergenta al fiintei noastre, ea populeaza cu forte si energii implicante spatiul subtil unde se intalnesc si se intersecteaza vointele noastre si ale semenilor. Valoarea este acel vector apreciant atractiv sau repulsiv care ne defineste, ne dimensioneaza, fixeaza si asista in parcurgerea unui eveniment sau sir de aspecte ale vietii, ne da un imbold sa fecem sau sa nu facem ceva, sa ne justificam fiinta prin ceace am facut, sa construim o baza scop a vietii.
Valoarea este o forta-tensiune polara, subiectivanta, evaluanta de realitate sau personalitate, probabil mostenita genetic, ca intensitate si specificitate a trairii, sustinatoare de act-valoare. Valoarea ne caracterizeaza permanent, ne da o pozitie si o directie de depalsare-asumare, in spatiul starilor intentionale, ne sustine implicarea momentana, sau pe termen lung, ne face similar sau deosebit optional-interactiv de ceilalti.
Cu toate ca suntem capabili sa identificam si consumam valoarea spontan, inca din primele zile sau luni ale intrarii in viata, valorizarea matura a actelor proprii, sau ale semenilor, aprecierea relevanta a starilor naturale, sau situatilor sociale, valorizare generanta de atitudini-optiuni argumentabile discursiv, este o tehnica umanizanta nelimitat perfectibila. Valorizarea creatoare de tensiuni satisfactii este o fuziune profunda, numnai partial constientizata intre arta si stiinta, fuziune care ne ajuta sa alegem, cucerim si metabolizam afectiv traseul existentei, ne maximizeaza in bine sau in rau, varianta de umanizare aleasa.
Valoarea fundamenteaza strategiile etice sau estetice, ea are o influenta decisiva in geneza si dezvoltarea actiunii formale sau concrete.
Etica este o strategie normativ-cuantificanta, fundamentanta de individualitate sensibila si inteligibila, legata prin atractii si repulsii de lumea externa sau interna. Criteriile etice determina alegeri si justificari ale alegerilor de actiuni generante de acte satisfactii proprii, preluante de la semeni, sau daruite semenilor.
Etica incearca sa ierarhizeze valorile dupa influenta lor in parcurgerea faptelor care ne exprima ca om distinct, fapte care au inevitabil o influenta buna sau rea asupra celor cu care convietuim.
Estetica este actiunea generanta, clasificanta si argumentanta de valori, este calea prin care atribuind obiecte-actiuni-satisfactii semenilor, le facem viata mai suportabila sau mai dificila, participam sistematic la umanizarea lor  afectiva, pozitiva su negativa.
Valoarea este un factor socializant, stabilizant sau destabilizant de individualitate si colectivitate, ea unifica si personalizeaza unitar grupurile umane prin intermediul nevoilor-valori comune, tot ea dezvolta cooperari sau dezlantuie agresiuni locale ori generalizate, prin interactia conflictuala intre sisteme etice sau estetice diferite. Valoarea se poate construi si practica dar se poate si comunica, argumenta si fixa discursiv in semenii nostri.
Ca in toate spatiile actiunii, si in spatiul generarii de criterii valorice individul se exprima creativ, isi da masura ingeniozitatii personale de a califica spatiile actiuni si efectelor si a darui semenilor criteriile calificante atribuindu-le sisteme de valori.
Distingem oameni care prioritar creaza-valori, care propun-stabilesc-argumenteaza valori, care preiau-accepta-consuma valori. Producatorii si cunatificatorii de valori se manifesta in domeniile creative culturale, inventand, fundamentand, regularizand procedural, cuantificand si tensionand satisfiant spatiile religiilor, filozofiilor, constructiilor culturale, stiintifice si tehnologice, fiecare din acestea daruind individului un obiect sau serviciu, un suport senzual, emotiv sau conceptual valorizat, sustinator de individualitate, o baza de realizare, apreciere si justificare a existentei proprii.

4 comments to VALOAREA

  • tereza

    Daca “Valoarea este acel vector apreciant atractiv sau repulsiv care ne definest…”, cum putem tine sub control acest vector ? Cum se naste in fiinta noastra, cum o putem inlatura si ce o inlocuieste daca o inlaturam ? Iata intrebari fara raspuns. Un raspuns ar fi “Sa nu culegi fructul faptei”.
    Rapunsul autorului banuiesc ca este: “Identificare radacinilor valorizante ale eului sunt cunoscute de milenii iar realizarea triplei identitati era posibila numai prin preluarea controlului de catre subiect a substratului sau fundamental valorizant si inceperea progresivei desprinderi a eului de variantele sale valorizant modale, ducand traptat la eul ‘non modal’, eul care nu se asuma, eul constientizant de variante euri, dar neidentificabil cu acestea.”

  • Nu cred ca valoarea poate fi si nici nu trebuie tinuta sub control, ea ne impulsioneaza sa facem sau sa nu facem, ea este energia subtila a rezolvarii intentiei.
    Prin valoare ne punem in “valoare” persoana care isi creaza -justifica sau respinge valorile.
    Vad ca esti legata obstinat de tripla realizare ipotetic accesibila iluminatilor din orient, sau de pe orice alte meleaguri unde se pretind a fi cunoscatori de sine. Oricum privim aceasta tripla convergenta, fiecare om este o tripla identitate:
    Orice individ normal se identifica-asuma ca precepator de realitate, ca agent fenomenalizant, se mai identifica si asuma ca cel care actioneaza-cunoaste realitatea, se mai supra-identifica ca identificator-formator de realitate si de actiune-cunoastere asupra realitatii. Prin luarea in posesie a lumii create de el-subiectul, prin luarea in posesia a partii din el prin care exista lumea, omul lucid, constient de constientizarile sale, atribuie valoare lumii si siesi-individului, iar atribuind constient valoare la orice, poate atribui valoare performantei sale valorizante, devenind astfel stapanul actelor si valorilor sale.

  • tereza

    Orice individ poate atribui valoare performantei sale valorizante dar este dificil sa preia controlul asupra substratului sau fundamental valorizant. Starile afective sunt rezultate din participarile intensionale aplicate masurilor valorice. La maturitate nu mai avem valorile si emotiile din copilarie (am consumat acele emotii, am ars acele valori). Ma intereseaza controlul emotiilor, anumite emotii sa nu mai apara de la sine. Preluarea treptata a controlului asupra substratului fundamental valorizant duce la controlul emotiilor si controlul starilor intentionale. Stiu ca exista practici tip Yoga pentru a obtine acest control. Constientizarea unui numar tot mai mare de persoane asupra efectelor acestor practici cred ca ar avea un efect benefic asupra societatii. Expresia “Sa gandesti pozitiv” exprima prea putin.

  • Orice om poate dezvolta prin exercitiu o anume desprindere de spatiu valoric-emotivant, dar inerent el intra in altul, determinat tocmai de actiunea lui de desprindere de primul.
    Nu stiu daca ramane om si ce fel de om, cel care ipotetic nu mai are emotii, pentru ca a controla emotia nu inseamna a nu o avea deloc ci doar de a nu te supune sistematic chemarilor personalitatii emotivante, care se vrea mereu fixata intr-o emotie, se vrea emotiv actualizata.
    Gnoza orientala spune ca poti actiona fara sa culegi fructul faptei, fructul fiind emotia, iar majoritatea oamenilor actioneaza exact asa in rutina cotidiana in care ei nu culeg imediat fructul-placera actiunii in desfasurare. O actiune-satisfactie diferita are omul creativ ale carui solutii la propriile intrebari ii comunica destul de sistematic placerea victoriei asupra mintii sale, atunci cand isi foloseste ingenios ratiunea si imaginatia pentru a crea o noutate.
    Dupa declaratiile proprii, un scriitor, pictor , compozitor, sau om de stiinta, simte tot felul de placeri superioare in desfasurarea actului creativ, simte deasemeni si tensiuni frustrante foarte intense cand nu ii vin ideile cautate. Dar orice act creativ ofera momnentan placerea si suferita, pe cand actul lucrativ repetitiv, accesibil majoritatii este mai sarac in satisfactii imediate. Dar dupa o zi de munca, dupa o saptamana sau o luna de efort arid, finalizat cumva, fiecare se descarca senzual sau emotiv, isi ofera placerea dorita, altfel nu ar putea continua sa actioneze ca un automat. Fiecare om normal astepta clipa cand va deveni om emotivabil, cand se va simti bine, cand isi va justifica prin implinirea de sine, efortul necesar supravietuirii.

Leave a Reply