Categories

A sample text widget

Etiam pulvinar consectetur dolor sed malesuada. Ut convallis euismod dolor nec pretium. Nunc ut tristique massa.

Nam sodales mi vitae dolor ullamcorper et vulputate enim accumsan. Morbi orci magna, tincidunt vitae molestie nec, molestie at mi. Nulla nulla lorem, suscipit in posuere in, interdum non magna.

INTERIOR SI EXTERIOR

-Interior si exterior

Tragem cu creta un contur inchis pe asfalt si intram in ‘interioruil conturului’, ne pozitionam pe suprafata limitata, marginita de contur.
Aflati pe acesta suprafata, tot ce este pe ea numim ‘interior’ raportat la contur, iar ce nu este pe ea, tot ce este pe suprafata nelimitata, care contine conturul, se afla in exterior’.
Acest interior-exterior foarte simplu si clar definit, este de tip geometric, dar putem extinde interioritatea si exterioritatea la orice fel de frontiera, orice fel de zona interioara si exterioara.
Putem trata si omul ca o imensa interioritate spirituala, alcatuita conventional din multimea starilor lui perceptual-reprezentante, intelective, emotive.
in opozitie cu aceasta interioritate numita mentala-psihica, identificam diversitatea imprevizibila a lumii materiale, a lumii care ne inconjoara de peste tot, declarata de omul cu ‘bun simt, ‘lume externa si autonoma de individ’.
-Dar conform filozofului sustinut si de omul de stiinta actual de orice orientare, lumea fenomen, lumea aparent ‘externa’ unde ne aflam, nu este efectiv externa, nu este nici ‘materiala’, este o copie informationala a acesteia, numita de filozof ‘lume subiectiva, lume fenomen’.
Inca acum doua secole filozoful german Kant intelegea ca lumea fenomen este o creatie e mintii, in consecinta era o lume interna, o lume asamblata mental, reprezentata, o lume alcatuita modal de individ, dependenta de individ.
Evident lumea fenomen nu este creata optional de individ, asa cum este creata o pictura, ea este rezultatul interpretarii in imagine, sunet si restul, dupa algoritmi cerebrali prestabiliti, a unor mesaje emise de ipotetica lume materiala, autentic externa.
Pentru declararea fenomenului ‘lume interna-subiectiva’, contrar parerii bunului simt sustinator al exterioritatii-independentei, Kant a fost declarat idealist.
Kant a incercat in toate felurile sa se desprinda de acest calificativ nu foarte onorabil pe vremea lui, nici acum, admitand pana la urma ca este un transcendentalist, un fel de idealist moderat.
Daca admitem si logic trebuie sa admitem, ca reprezentarile lumii noastre ca imagini, sunete, senzatii de gust, miros, tactile, sunt constructii in cooperare ale senzorilor specializti si creierului, atunci noi ne situam, contrar parerii curente, intr-o imensa interioritate, iar exterior autentic nu exista.
Putem noi oare intelege si admite asta?
Daca da, e timpul sa scoatem cuvantul ‘extern-exterior’ din vocabular, sau sa ii dam un sens relativ, pentru ca tot ce este perceptibil-reprezentabil, tot ce este conceptibil, se afla in fiinta noastra informationala-spirituala, este o super arhitectura modala si lingvistica, alcatuita senzorial si cerebral.
Conform acestui punct de vedere vechi de milenii, exterioritatea absoluta este paradoxal ‘spiritul’, contrar parerii ca spiritul este o interioritate, un produs al materiei,
In aceasta perspectiva tot ce credem ca este ‘extern’, este efectiv ‘intern’, iar ce credem ca este intern, adica spiritual, legat de spirit, este de fapt o exterioritate subtila, speciala, este efectul unui proces mental inca necunoscut functional, care proiecteaza pe ecranul ‘intern-subiectiv al constientei’ o multime de forme si schimbari, care par externe dar ‘sunt in noi’, alcatuite modal de mintea noastra, nu sunt ‘externe’ fiintei noastre.
Spiritul este acea oculta exterioritate absoluta, care le include-interiorizeaza pe toate.
Bazate pe acest punct milenar de vedere, sunt fundate filozofiile antice si moderne, orientale, sau occidentale, care uneori pretind ca pot demonstra aceste afirmatii prin practica yoga, prin budhism, prin puterile ‘paranormale’, la care au acces cei avansati in doctrina.

Leave a Reply