Categories

A sample text widget

Etiam pulvinar consectetur dolor sed malesuada. Ut convallis euismod dolor nec pretium. Nunc ut tristique massa.

Nam sodales mi vitae dolor ullamcorper et vulputate enim accumsan. Morbi orci magna, tincidunt vitae molestie nec, molestie at mi. Nulla nulla lorem, suscipit in posuere in, interdum non magna.

actul lingvistic

actul  lingvistic

Citind micile dialoguri pe fb, observ cu sau fara surpriza ce competenta lingvistica variabila au cei ce intra in dialog, ce este pentru ei limbajul si cum il folosesc.
Un joc foarte bun pentru antrenarea mintii copilului si adultului este ‘puzzle’, unde o imagine relativ complexa transpusa pe un carton e taiata in bucati dupa anume contururi care se amesteca, apoi jucatorul trebuie sa reconstituie imaginea.
-Dependent de numarul de fragmente si de multimea detaliilor pe fragment, reconstituirea poate dura un timp destul de lung, dependent si de antrenamentul jucatorului.
Limbajul este un joc de puzzle tridimensional, super complex,
Prin vaz omul primeste realitatea ca un urias bloc cromatic-dinamic cu trei dimensiuni si in continua schimbare.
-Au trecut milenii pana cand mintea omului a inteles ca poate descompune mental acest bloc cromatic-cinetic in parti, in volume stabile, pe care apoi mental le poate desprinde din locul observat intr-o reprezentare si pune in orice alta parte, construind mental alte configuratii cinetice video.
-In limbaj fiecare substantiv-obiect separa un anume volum din realitate.
-Dar in limbaj sunt si verbe, cuvinte care disting in reprezentarea imagine ‘miscari’ adiva evolutii ale unui obiect cu o anume caracteristica invarianta de schimbare.
in limbajele naturale sunt zeci de mii de blocuri de invarianta volumica, relationala, cinetica,
-Fiecare separare de contur tridimensional forma, miscare, relatie, in reprezentarea realitatii se numeste conventional ‘sens’.
-Exista sensuri si pentru alte reprezentari obtinute in sunet, gust, miros, etc.

-Fiecare discurs lingvistic este o constructie semantica puzzle a realitatii folosind cuvinte-sensuri ca elemente de baza, fiecare sens separand o forma, relatie, miscare, ca parti minimale si stabile de realitate.
Respectarea modului sens intr-o comunicare, insemna sa pui in discurs anume frontiere cuvinte in asa fel cuplate incat sa se potriveasca precis, ca la puzzle, adica frontierele volumice si cinetice sensuri, sa fie perfect invecinate-aliniate.
-Aici e slabiciunea majoritatii vorbitorilor, ei nu pun cuvintele sensuri corect cand descriu ceva, le forteaza conexiunea semantica si compun o imagine puzzle deformata pana la incoerenta, dependent de lipsa de potriveala a frontierelor sensurilor.
-In limbaj sunt cuvinte mai simple si mai complicate, asa numite ‘cuvinte compozite’, avand un sens mai special, folosite in filozofie sau in diferite stiinte.
-Astea trebuie bine intelese cand sunt conectate, dar de regula nu sunt, adica vorbitorul nu poseda conturul de invarianta semantica corect, precis, astfel incat aceste sensuri au o forma fuzzi, cetoasa, in mintea lui.
-Cand conturul de invarianta semantica al cuvintelor folosite, nu este bine taiat, sau bine aliniat de utilizator, rezulta niste constructii puzzle absurde, uneori monstuoase, imposibile.
Marii creatori au fost si sunt niste virtuosi ai separarii, constructiei si conectarii sensurilor puzzle,
-Invatarea corecta a unui limbaj natural, separarea precisa-corecta a frontierei sensurilor, este dificila, se intinde pe intreaga viata.
-Cand cineva vrea sa faca ceva creativ si compact in limbaj, exemplu o poezie, el trebuie sa puna cuvintele impreuna intr-un mod surprinzator, socant, dar si coerent puzzle, sa respecte frontierele si legaturile intre frontiere, altfel iese un rebut lingvistic.
Cand cineva incearca sa intelaga corect un discurs el trebuie sa reconstituie imaginea puzzle din mintea autorului discursului, sa puna in locurile potrivite cuvintele-sensuri, asa cum le-a pus cel care a compus discursul.
-Dar daca compunerea discursului e haotica, cu frontiere semantice care nu se potrivesc, evident intelegerea e dificila sau falsa, iar replica e si ea nepotrivita, incoerenta.
-Mai bine sa te recunosti incompetent lingvistic interpretant, adica sa declari ca nu intelegi ceva, decat sa raspunzi la intamplare.
-Deasemeni trebuie sa ai curajul sa ii spui partenerului de dialog ca foloseste abuziv cuvintele, sau incorect, le vorbeste haotic, incoerent, nu sa cauti fortat sensuri aculo unde sunt numai non sensuri.

Leave a Reply